TIPUS DE REVESTIMENTS
Podem tenir molt diversos tipus de revestiments, que poden anar des
dels estucats multicapa que es feien a l'antiguitat clàssica , al renaixement, i les primeres décades del segle passat (XX),
fins als arrebossats monocapa de l'actualitat,
passant per solucions amb superposició de diferents tècniques, com un
revestiment de rajola sobre un arrebossat de base.
Els més
freqüents són els revestiments hidràulics, que poden ser vistos o revestits,
alhora, amb proteccions decoratives a base de pintures.
Els
revestiments amb morters poden ser amb projectat manual o mecànic, i poden
tenir diferents acabats:
Acabat lliscat (molt fí).
Acabat remolinat -rugós, fí o bast-.
Acabat projectat (esquerdejat o d’acabat a la tirolesa).
Projectat i remolinat amb llana.
Arrebossat monocapa raspat.
Arrebossat monocapa amb àrid
projectat.
Estucs llisos i especejats.
Estucs esgrafiats i imitació d’obra vista.
i altres...
i altres...
Per als
revestiments hidràulics, haurem de tenir les mateixes precaucions que
enumeravem amb els morters aglomerants; encara que quan s'inclina la balança
cap a la remoció total del revestiment, la reparació és molt menys dificultosa
que quan tenim problemes en la durabilitat dels morters de junta.
A més, de
tots aquests paraments revestits amb morters, podem tenir, alhora, altres tipus
de revestiments sobreposats, que podem classificar entre els següents:
Aplacats ceràmics de maó ( pitxolí o plaquetes ceràmiques)
Aplacats de gres ceràmic esmaltat.
Aplacats de teseles de pasta de vidre ( tipus "Gresite").
Aplacats de gres esmaltat.
Aplacats de gres porcellànic.
Allisat sobre formigó.
Acabats granulats amb aglutinat de resines orgàniques incolores (tipus
"Granulite").
Tots els aplacats reprodueixen els moviments de la estructura de
suport, i presenten fissuracions, despegant els elements, allà on es produeixen
deformacions d’aquesta estructura portant. Com
tot sovint apareixen als extrems de voladius, o properes a juntes de
dil.latació, la dimensió d'aquestes fissures i esquerdes determinarà la seva
durabilitat.
A més,
aquesta durabilitat dependrà del material de suport i la qualitat del morter
d'agafat que s'hagués utilitzat en el seu dia, així com de la acumulació de
sals en procés d'haloclastia.
Els
revestiments granulats, enumerats en darrer lloc, tenen tot sovint una escasa
adherència al suport, ja que presenten retracció en la seva posada en obra;
manca d'adherència evidenciada notablement quan hi ha filtracions d’aigua i
irradiació solar, que fan “petar” les butllofes creades per la presió de vapor,
despenjant el revestiment.
També
trobem força exemples d’aplacats de pedra artificial, que van ser
objecte de l’arquitectura “culta” al nostre país entre els anys trenta i
cinquanta del segle passat, i aplacats de pedra natural. Aquest últims,
per manca de “savoir fer” poden arribar a menester una reparació abans inclús
de la recepció de l’obra nova, per manca d’aplicació de les tècniques
permisives dels moviments que es basen en sub-estructures metàl·liques de
suport, i/o de juntes de dil.latació cada certa distància, amb morters de
fixació especials, molt elàstics.
Per últim,
l’acabat que ens pot servir de base per a la reparació-rehabilitació, pot ser
un revestiment pictòric,
ja sigui amb pintures llises, que no formen pel.licula, o amb revestiments
plàstics espesos, d’acabat estructurat, puntejat, rugós, remolinat o texturat
amb corró d’escuma o de púes, que no haurán de passar d’un cert gruix per ser
compatibles amb noves capes de pintura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada