PROCÉS GENERAL DE REHABILITACIÓ DE FAÇANES (1)
Aquí veurem les tècniques més
utilitzades, els materials tradicionals i moderns i els requeriments que s’els
demana, per diferents criteris; per tal de tornar a les façanes la durabilitat
i protecció que les és exigible.
Tot el procés d’obra ha de seguir un ordre lògic, que permet
molt poques variacions, i que entrarem a analitzar tot seguit.
MITJANS
AUXILIARS D'ACCÉS I SEGURETAT.
El primer que farem a fí d’iniciar els treballs serà establir el sistema d’accés als elements a reparar,
aquest sistema d’accés que conforma els principals mitjans auxiliars, vindrà
condicionat pel percentatge d’obra a realitzar sobre el total de la superfície
(reparacions que poden ser localitzades, parcials o globals), condicionaràn
també la dificultat dels muntatges (facilitat de pas a patis interiors o façanes
posteriors), els requeriments de seguretat (protecció dels vianants en els
carrers, així com dels operaris), i no pàs els criteris econòmics. És una
falàcia que s’estalviin diners amb un sistema respecte a altre, ja que els
sistemes teòricament més barats, dificulten la mobilitat de les persones i els
materials, baixant els rendiments. Apart,
el control de la qualitat de l’obra que ha de realitzar el personal tècnic, ja
sigui de la empresa constructora, o de la Direcció Facultativa, pot quedar
reduït a la mínima expresió, deixant el control a l'operari, la persona que
executa els treballs, cosa que sempre es perillosa, ja que de fet no existeix
supervisió ni control. Quant més “simple” es el sistema d’accés, menys control
hi sol haver.
Així,
podem trobar:
Bastides tubulars.
Per llei han de ésser homologades, acomplint la norma HD 1000; malauradament, hi ha sistemes de bastida
que eren vàlids fa uns anys (finals dels 80), que en el seu dia vàren suposar
una gran millora respecte dels treballs amb bastides anteriors ( amb plataformes
muntades a base de taulons)-anys 70-; aquests sistemes es vàren introduïr al mercat
provinents de llocs on jà no estaven homologades; (Una gran part de les
bastides obsoletes a Alemanya van venir a parar aquí, així com els dissenys i
procesos de fabricació) i encara estàn muntant-se.
Muntatge de bastida metàl.lica modular.
Part complementària obligatòria de les
bastides són els sistemes de protecció, ja sigui de vianants, o de persones que
estiguin a peu de bastida. Així, són imprescindibles les xarxes antiprojecció,
les baranes amb entornpeus,... per tal d’evitar la caiguda de materials, útils, o elements de bastida desmuntats provisionalment, o no ben subjectes.
Ocasionalment també son necessàries les viseres o marquesines sobre la via
pública.
Per a la recollida de la runa que pugui
caure, es disposa d’ una visera, que sovint és de xapa metàl.lica o taulers
d’encofrat, i en càs de neteja de la façana amb àrid projectat, o amb aigua a
presió, és preceptiu que hi hagi tendals impermeables; tendals que segons la
normativa de l’Ajuntament de Barcelona, han de tenir els seu corresponent
desaïgue. Des de fa uns anys, les bastides també han d' acomplir les normes d'accessiblitat, i amb proteccions afegides per a les persones amb discapacitats visuals.
Pont Penjant.
És el segon sistema més
utilitzat, preferentment en patis interiors i façanes posteriors, consisteix en
plataformes amb baranes, homologades per unes determinades càrregues d’ús,
penjades de ternals amb cable d’acer (Gairebé tots els utilitzats al nostre
país són de la casa TRACTEL, com a firma dominant al mercat), que haurà de ser
doble, un de suport i un de seguretat, i sustentades per uns pescants amb
contrapesos calculats segons el braç de palanca, amb l’obligat coeficient de
seguretat.
Treballar amb pont penjant, no sols no
eximeix de protegir la caiguda de materials, si no que obliga a disposar
sistemes de xarxes ben ancorades als extrems de major resistència, i amb una
certa tensió, per la possibilitat de caiguda de materials des de més alçada, o fins
i tot la posibilitat de caiguda d’operaris des del pont, operaris que per
prevenció portarán un cinturó de seguretat complet amb subjecció a una línia de
vida o a ancoratges fixes.
Anecdóticament, també s’ofereixen en el
mercat sistemes de ternals motoritzats individuals, que semblen tricicles;
personalment, dubto que serveixin per alguna cosa, tret de la seva utilització
en patis de llums protegits del vent.
El problema principal dels
sistemes penjats, és el vent; un dia
de vent pot ser impossible treballar des d’un pont penjant, per molt ben muntat
que estigui; el mateix passa amb les góndoles de manteniment o de neteja en
edificis alts, degut a l'efecte de pèndol.
També es troben al mercat ponts penjats amb
ternals motoritzats del tipus Tirak,
també de la casa TRACTEL, amb estructura d’alumini, i motors d’elevació, encara
que pel seu cost, dificilment formen part de l’equipament d’una empresa petita
o mitjana, tot i què actualment es comencen a trobar de lloguer.
Bastida ALTA de TRACTEL, modular de 11
metres de longitut, equipada amb lires en quadre i ternals motoritzats TIRAK.
La variant que s’està imposant per a vèncer els inconvenients de
seguretat dels ponts pentjats, són les plataformes mòbils motoritzades, que
faciliten una ràpida evaquació en càs d’ urgència, amb una torre de guia
central o dos torres en els extrems, molt més segures i estables i amb preus
molt més semblants quant a transport, repercusió del lloguer, muntatge i
desmuntatge a càrrec de personal especialitzat, a les bastides fixes.
Plataforma bi-columna PW-CR de TANGOR,
amb longitut fins a 29,1 metres.
Utilitzables en alçades fins a 120
metres.
Treballs verticals.
Per tal d’executar feines amb tècniques de
treball vertical ( o de treball en alçada ) es redueixen les proteccions
col.lectives a la mínima expresió, concretament a la protecció a terceres
persones, i s’incrementen enormement les proteccions individuals, amb elements
de protecció més específics i per tant més cars.
Sembla mentida, però el personal escalador
treballa normalment amb molta seguretat. El fet de treballar "penjant
d’una corda" obliga a prendre una sèrie de precaucions i a una
especialització que fan que sigui una tècnica molt segura.
Primerament, mai és només una sola corda, com a mínim hi haurà una
segona corda de seguretat, addicional, independent de la de provisió de
material; segon, la preparació imprescindible de la cordada, molt laboriosa,
inclou de dos a tres punts d’ancoratge com a mínim, quan no l’embolcallament
d’un element sortint de la construcció com pot ser tot el badalot de la escala
o el badalot del quarto de màquines de l’ascensor, preparant una “reunió” de
les cordades, així com la protecció de les cordes en els punts de fregament i
la preparació dels sistemes auxiliars d’acopi de materials.
Tot amb el complement imprescindible de mecanismes i estris d'escalada
(Shunt, Grigri, Stick Down, Punys d'ascens,...). Les maniobres d’aproximació al
punt de treball són meticuloses, i un manobre , des del peu o al capdamunt, ajudarà sempre en el que sigui
necessari.
Quan els treballs afectin una via pública s’ha de disposar un tàlam de
protecció dels vianants, i sempre s’han de preveure xarxes de recollida dels
materials que puguin caure.
Altra cosa és que el personal escalador tingui, a més, els suficients
coneixements de l`ofici de paleta per a encarregar-li determinades feines, ja
que normalment està especialitzat en unes feines i uns materials molt concrets,
com l’ús de massilles i els morters de resines epoxi, semblants als morters
dels ancoratges utilitzats a l’escalada esportiva... així també com en treballs
de neteja, pintura i manteniment.
Altres sistemes utilitzats durant anys, tot i la seva incomoditat, són
les gàbies, utilitzades en
celoberts, patis d’escala i patiets de ventil.lació, dificilment adaptables a
cap norma, i gairebé sempre amb sistemes de suport cassolans, a base de taulons
lligats, utilitzades usualment per treballs de instalacions linials, com poden
ser els muntants d’aigua o els baixants.
Les plataformes
articulades motoritzades, amb
cistelles incorporades, tot i el seu ús creixent per a feines puntuals tenen la
limitació principal en l’alçada que poden assolir, fins a uns 12-18 m màxim;
clarament insuficients per a les façanes típiques de l’Eixample, de 24 a 30
metres d’ alçada.
Plataforma
elevadora articulada de tipus “ballesta”. Pot arribar fins a 20 metres d’alçada
de treball.
També
podem tenir plataformes amb “mastils” telescòpics hidràulics o amb “màstils”
articulats plegables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada