dimecres, 23 de juliol del 2014

TIPUS DE FAÇANES MES FREQÜENTS A BARCELONA




1.2. TIPUS DE FAÇANES MES FREQÜENTS A BARCELONA.

1.2.1.Evolució històrica.

Les façanes de les edificacions de Barcelona tenen una correlació íntima amb els temps en que aquesta ciutat a tingut el seu creixement. Al casc antic trobarem bàsicament edificis de murs portants de gruixos considerables, amb exemples de edificis en “pont”, sobre els carrers del barri de Sant Pere i barri de Santa Maria. Aquestes edificacions, amb un promig de 200 o 300 anys a sobre (quan no son monuments més antics, o palaus residencials, com els palaus del carrer Montcada, amb exemples dels segles XIV, XV, XVI i XVII ), han estat objecte de continues remodelacions i remontes, sobretot causades per l’encorsetament que produïen les muralles. La part més nova d’aquelles edificacions correspondria a les zones que havien estat d’ horts del Raval i les remodelacions del teixit urbà que sorgirien a partir del trasllat o expropiació de convents, com en el cas de la Plaça Reial, ubicada a l’antic convent dels caputxins.

            Amb l’enderrocament de les muralles, i l’alliberament de l’espai circundant, que estava sota prohibició militar; a partir de l’any 1854, i amb el projecte d’ eixample de Ildefons Cerdà que s’imposa l’any 1860, apareix un nou tipus d’edifici segons aliniacions de vial; la casa de renda de l’eixample, amb unes característiques tipològiques própies, estructura de murs de càrrega formant “caixes” amb les mitgeres, caixes d’escala centrals amb patis de llums laterals a la mateixa alçada, estructura horitzontal a base de sostres de fusta, cobertes amb terrat ventilat, de vegades patis interiors davant el recinte de l’escala, i amb una riquesa arquitectónica centrada bàsicament en l’embelliment de la façana, amb profusió de balcons i elements decoratius. Aquí, hi cabrà distingir una primera época eclèctica, dins la renaixença, una segona época modernista, i una época noucentista.


            Un cop arribat el Moviment Modern, els anys 30, entra en crisi el model establert, encara que els exemples d’arquitectura racionalista edificats són pocs; promoguts pel GATEPAC; el Dispensari Antituberculós a la Plaça de Castella i la Casa Bloc al passeig de Torras i Bages, a Sant Andreu en són dels pocs exemples. La Guerra Civil Espanyola va produïr la fugida o la desaparició dels arquitectes racionalistes a Espanya.

            La época de posguerra va ser el terreny del monumentalisme, amb edificacions promogudes per capitalistes burgesos, amb gran profusió de la pedra artifical en aplacats de façanes, formació de tribunes i balustrades en balcons, amb un repertori ampliament explotat fins a finals dels anys cinquanta.

            La réplica a aquesta época monumentalista, va venir a través de l’organiscisme, i la tímida re-aparició del racionalisme a partir de 1951, incorporant els nous elements de l’arquitectura moderna, grans finestrals, balcons correguts a tota la façana, brise-soleils, tancaments de vidre i metàl.lics, aplacats de façana en ceràmica...i  els anys seixanta i setanta les façanes d’obra vista, combinades amb panys revestits.
            Els factors económics dels anys del desarrollisme (anys 60 i 70) van afavorir la construcció de molts edificis als costos més barats, tendència que va durar fins a finals dels anys 70, tot i la crisi del petroli de l’any 73 i les succesives Normatives d’Obligat Compliment (N.B.E.), la manca de tradició constructiva en les tècniques d’optimització parcial dels diferents  elements de la construcció, conjuntament amb la introducció de les estructures de formigó armat a nivell general, ens donen múltiples casuístiques de patologies per errors d’execució i de disseny.
           
            Aquí, no podem estendre l’estudi a les diferents generacions d’arquitectes ni a les figures més prominents, en canvi, si que podem parlar de influències polítiques, com és el càs de l’alcalde Porcioles, que va afavorir edificacions de major alçada, i la remonta dels edificis construïts, amb pisos àtics i sobreàtics, amb l'única condició de la separació dels nous pisos a  45º de la façana a partir de l’alçada reguladora màxima.

            Dels anys vuitanta cap aquí, l'arquitectura s'ha anat reinventant, amb dos pols molt oposats, una línia molt potent basada en l'organicisme, amb un predomini de l'obra vista, les gelosies, els balcons correguts i els jocs d'ombres... i una altra línia també molt potent, d'edificis molt tecnificats, amb volums purs, façanes de vidre, amb pells independents...


           Tipologies més abundants.

            A Barcelona trobem un tipus de façana “tradicional”, corresponent a la esmentada tipologia de casa de renda burgesa, que traspassa els estils amb el seus condicionants estàtics i de superposició d' obertures amb balcons (són estranyes a Barcelona les cases sense balcons, tant al casc antic com a l’Eixample), canviant el “vestit” segons les influències artístiques del moment, però mantenint unes línies generals excepte en casos d' arquitectura d’ autor, fortament condicionada per la concepció estètica, com podem veure a la mançana de la Discòrdia del Passeig de Gràcia, amb la Casa Batlló de Gaudí, la casa Ametller de Puig i Cadafalch i la casa Lleó Morera de Domènech i Montaner... Un càs excepcional el constitueix la casa Milà (“La pedrera”) també de Gaudí, que amaga sota les seves formes pètries que recorden els penyasegats de la Costa Brava o les coves de les muntanyes de Montserrat, una estructura porticada de ferro, lluny del prototipus imperant de casa de renda.



Casa de Renda de l’Eixample de Barcelona. C/ Pau Claris.

 Segueix en número d’ exemples tradicionals construïts el tipus de façana de mur portant aplacada amb pedra artificial, on els balcons es transformen en tribunes que segueixen la verticalitat de la façana, amb profusió de finestres als costats, i amb algúns balcons; veritable punt feble en la durabilitat d’aquest tipus d’arquitectura modulada prefabricada .Amb aquest mateix métode constructiu, es combinaràn  més tard pedra artificial i obra vista, també aplacada en molts casos, i amb pedra artificial i estucats, amb estructures portants porticades de formigó armat, -moltes de les construccions de l’Avinguda Diagonal correspondrien a aquest tipus-.





Edifici de la via Augusta amb aplacat de pedra artificial combinat amb obra vista.

            Amb la introducció del racionalisme i dels elements compositius del Moviment Modern apareixen les façanes de “pell” sobre estructura porticada; façanes d’ acer i vidre, tancaments “calats” de ceràmica sobre fons de prims diafragmes i per primera vegada es sacrifiquen els balcons de les façanes, en  pos d’ una imatge més tersa, de volums purs, recordant l’ideari de Le Corbusier de les formes pures sota la llum del sòl.

            Amb els anys cinquanta s’imposaràn les façanes composades en obra vista de maó, tan pròpies de la nostra arquitectura moderna, i molt poc seguides a la resta d’ Espanya per manca de tradició en la mà d'obra, que tindràn grans exemples d’execució en l’arquitectura dels finals dels setanta i anys vuitanta; a més apareixeràn els grans mòduls prefabricats de formigó arquitectònic.











Edifici amb estructura de formigó armat i paraments d’obra vista de finals dels anys setanta.




            Les construccions desarrollistes dels anys seixanta i setanta buscarán una mínima expresió i uns mínims costos, que començaràn amb l’obra arrebossada amb morter portland o morters mixtos, i posteriorment pintada amb pintures plástiques o pintures de base ciment de baixa qualitat, (procés que encara avui fa desconfiar molt els tècnics de la bondat de l’acabat pictòric), i trobaran la seva expresió més genuina en els revestiments continus de micro-àrids aglutinats amb resines orgàniques transparents; acabats de façana que comporten els seus pròpis  procesos patològics.



Façana amb revestiment continu amb acabat pintat, edifici dels anys setanta.


Dins el nostre contexte, caldrà també destacar les façanes aplacades amb materials nobles (pedra natural), com a standard de qualitat, molt ben comercialitzades per  constructors com Nuñez i Navarro, entre altres, i que “desconeixen” els tractadistes italians o anglesos que pontifiquen sobre els sistemes correctes de colocació dels aplacats, amb subestructures d’entramat metàl.lic i suports d’ acer inoxidable o galvanitzat de durada comprovada.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada